Oszustwa internetowe

Oszustwa internetowe

Oszuści opracowali niezliczone sposoby wykradania pieniędzy, począwszy od fałszywych wpisów w mediach społecznościowych po wyłudzanie haseł do kont bankowych. Do kontaktu ze ofiarami używają wszelkich możliwych sposobów — telefonu, Internetu, poczty tradycyjnej i elektronicznej. Zdobywają zaufanie, a następnie proszą o pieniądze, zabierają je i uciekają. Scenariusze, które wykorzystują do zwabienia swoich ofiar, stale się zmieniają. Jednak możesz chronić siebie, przyjaciół i rodzinę, jeśli dowiesz się więcej o najczęstszych rodzajach oszustw.

Rodzaje oszustw:

  • Zakupy przez Internet – oszuści wykorzystują strony internetowe lub portale ogłoszeniowe online do reklamowania nieistniejących produktów, takich jak telefony komórkowe, bilety na imprezy czy samochody. Zachowaj ostrożność, gdy wysyłasz pieniądze w odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone w Internecie.
  • Loterie i nagrody – ofiara otrzymuje informację o wygranej na loterii, zdobyciu nagrody lub wygraniu zakładu pieniężnego oraz o konieczności przesłania pieniędzy na pokrycie podatku lub opłat od wygranej. Ofiara może otrzymać czek z częścią wygranej, ale po jego zdeponowaniu i przesłaniu pieniędzy, okazuje się, że czeku nie można zrealizować.
  • Wynajem nieruchomości – ofiara przesyła pieniądze na kaucję za wynajem nieruchomości i nigdy nie uzyskuje dostępu do wynajmowanej nieruchomości lub ofiara jest właścicielem nieruchomości i otrzymuje czek od osoby zainteresowanej wynajmem, która prosi o zwrot przekazem pieniężnym części kwoty.
  • Podatki – osoba podająca się za przedstawiciela urzędu kontaktuje się z ofiarą i informuje o zaległościach z podatkami, które należy natychmiast zapłacić, aby uniknąć aresztowania, deportacji lub utraty prawa jazdy/paszportu. Aby zapłacić podatki, ofierze poleca się przesłanie przekazu pieniężnego lub zakup przedpłaconej karty debetowej. Pracownicy urzędów nigdy nie żądają natychmiastowej płatności ani nie dzwonią w sprawie zaległości podatkowych bez uprzedniego przysłania pisma w tej sprawie.
  • Telemarketing – do telemarketingu w szerokim znaczeniu zalicza się niemal każdą transakcję handlową, w której wykorzystuje się telefon do nawiązania połączenia z klientem indywidualnym i telemarketerem lub sprzedawcą lub odebrania takiego połączenia w celu przekazania środków, np. gotówkowych przekazów pieniężnych lub środków zapisywanych na karcie przedpłaconej w ramach płatności za towary lub usługi oferowane lub sprzedawane za pośrednictwem telemarketingu, często w stosunku do promocji na „darmowe” lub bardzo mocno przecenione wakacje, oszustw związanych z nagrodami lub sprzedażą magazynów w „okazyjnej” cenie.
  • Działalność charytatywna – oszust często nawiązuje kontakt z ofiarą przez e-mail, pocztę tradycyjną lub telefon, prosząc o przesłanie przekazu pieniężnego z datkiem dla osoby fizycznej, aby pomóc ofiarom niedawnej katastrofy lub wypadku (np. powodzi, cyklonu lub trzęsienia ziemi). Legalnie działające organizacje charytatywne nigdy nie proszą o przelew datków przekazami pieniężnymi na rachunki osób fizycznych.
  • Sytuacje awaryjne – ofiarą manipuluje się tak, aby sądziła, że wysyła pieniądze, aby pomóc przyjacielowi lub bliskiemu w nagłej potrzebie. Wykorzystuje się przy tym naturalną troskę o osoby najbliższe, aby ofiara szybko wysłała pieniądze.
  • Zatrudnienie i praca – ofiara odpowiada na ogłoszenie pracy, zostaje zatrudniona na fikcyjnym stanowisku i otrzymuje fałszywy czek na pokrycie wydatków służbowych. Kwota na czeku przekracza wysokość wydatków ofiary, która w związku z tym odsyła pozostałe środki przekazem pieniężnym. Czeku nie można zrealizować i ofiara musi zapłacić pełną kwotę.
  • Kradzież tożsamości – złodzieje tożsamości wykorzystują dane osobowe (np. numery PESEL, informacje o koncie bankowym i numery karty kredytowych), aby podawać się za inną osobę. Może chodzić m.in. o otwarcie rachunku bankowego, wyczyszczenie istniejącego rachunku, złożenie wniosku o zwrot podatku lub pokrycie rachunku za usługi medyczne.

Jednym z największych zagrożeń w cyberprzestrzeni to „Phishing”. To metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań. Jest to rodzaj ataku opartego na inżynierii społecznej. Powyżej omówiono tematycznie metody ataków socjotechnicznych.

Należy pamiętać, że cała działalność społeczna idzie w kierunku telekomunikacji. Przez telekomunikacje rozumie się to usługa polegająca głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Jako usługę telekomunikacyjną należy rozumieć:

  • dostęp do Internetu (w tym do przeglądania stron www i innych protokołów sieciowych);
  • usługa telefonii stacjonarnej i komórkowej;
  • wirtualnych usług telefonicznych oraz wideo rozmów;
  • usługa radiowa;
  • usługa telewizyjna;
  • faks, telegraf i teleks;
  • dostawcy VPN;
  • itp.

Oznacza to, że oszuści są wstanie działać za pomocą metod porozumiewania się na odległość, czyli usługami telekomunikacyjnymi.

W tej materii też jesteśmy wspomóc naszych Klientów.